onsdag 30 november 2011

Lussebak

Då var det dags för det årliga Lussebaket! I år var jag ute i extra god tid om man jämför med hur det brukar se ut i Jennys kök. Det brukar bli så sent som den 12 december på kvällen med stress och trötthet som de största ingredienserna. 


Jag tycker att lussebullarna blir mycket saftigare med kesella i degen och använde mig av ett recept från Arla som du hittar här. Ett tips är att mortla saffranen med lite socker för att utvinna ännu mer smak.


Jag hade tänkt att göra mini-lussekatter, lagom att ta i två tuggor, men de bara jäste och jäste och blev alldeles normalstora, så kan det gå.

Vad använder ni för Lussebaksknep? Jag tycker trots kesella så blir resultatet ändå lite torrt, saffran har ju förmågan att verka lite uttorkande.


1 kommentar:

  1. Hej, vad kul att få läsa om dina köksbestyr. Jag brukar ha ett ägg i degen också, vet inte om det blir saftigare, men jag vill gärna tro det ;)
    Hoppas du har det bra i Malmö och att vi ses snart. Kram
    /C

    SvaraRadera