tisdag 29 november 2011

Soppa

Soppa är underskattat, så enkelt och så gott! Det är faktiskt något jag gör ofta, i alla fall varannan vecka, men ändå skulle jag kunna äta det jämt.

Det som är bra med soppa är att det passar vid alla (ja, nästan alla) tillfällen och man kan göra den så lyxig man vill. Man kan ta det man har i kylskåpet och koka med lite buljong, mixa om man vill, och sedan avnjuta.


Till lunch idag äter jag grönsakssoppa på det jag har hemma: Broccoli, blomkål, potatis, gul lök och lite vitlök. Fräs löken i lite smör och i med grönsakerna i bitar. Ta två buljongtärningar eller buljong som du kokat själv och tillräckligt med vatten. Låt koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa soppan och spä med lite grädde och låt koka upp. Smaksätt med en knapp tsk sambal oelek, som för övrigt är universalkryddan i mitt kök. Servera rykande varm med en skiva gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar