måndag 19 december 2011

Köttfärssås - bästa vardagsmaten

Favoriten när det gäller vardagsmat här hemma är köttfärssås. Gör stora mängder när de har erbjudande på färs i affären och frys in till matlådor. Köttfärssås går ju verkligen hem hos hela familjen och samtidigt som jag gör köttfärssås till oss, så har jag en liten kastrull bredvid där jag gör köttfärssås till lillan. I bebis-köttfärssåsen kokar jag färs och lök i tomatsåsen istället för att bryna och är lite sparsam med kryddor som salt och chili men har fortfarande i de goda örtkryddorna och öser i lite extra morot istället för linser. Sedan mixar jag såsen med lite överkokt pasta, passar nog bäst från 6-7 månader.

Morot?? tänker ni, jo faktiskt, det har jag nästan alltid i köttfärssåsen för att få lite extra grönsaker och tuggmotstånd. Jag har även i röda linser som också bidrar till konsistensen.


Jennys bästa köttfärssås
6 portioner
2 gula lökar
1 vitlök solo
500 g köttfärs (nötfärs, blandfärs eller varför inte kycklingfärs eller viltfärs?)
250 g färska champinjoner
500 g krossade tomater
1 paket tärnad bacon
½ dl röda linser
2 rivna morötter
2 buljongtärningar
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
torkad oregano
chilipeppar
paprikapulver
smör till stekning

Hacka lök och vitlök och fräs i lite smör i en gryta. Bryn köttfärsen tillsammans med löken och tillsätt sedan champinjonerna och tärnat bacon. Häll på krossade tomater, vatten och buljongtärning. Tillsätt röda linser, rivna morötter, tomatpuré och krydda efter smak. Låt puttra en bra stund.
Servera med pasta och sallad och givetvis lite riven parmesan.

För en extra barnvänlig köttfärssås så kan man riva löken fint så att den knappt märks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar