torsdag 4 september 2014

Tomatsoppa med mozzarella

Tidigare tyckte jag att det var svårt att få tomatsoppan att smaka riktigt bra. Jag vill att den ska vara mustig och smakrik och samtidigt ha en balans mellan sötma och syrlighet. Tills jag en dag fann ett tomatsopperecept med ajvar relish i, alla bitarna föll på plats och det blev en sensation i soppskålen. Skulle min 3-åriga dotter få bestämma skulle vi ha tomatsoppa varje vecka. Här kommer mitt bästa tomatsopperecept som med fördel kan avnjutas hela hösten.



Tomatsoppa med mozzarella
4 portioner

3 färska tomater
1/2 vitlök solo (ta en om dina lökar är små)
2 msk rapsolja
1 pkt krossade tomater (ca 400 g)
4 msk ajvar relish
2 msk tomatpuré
3 dl vatten
3 msk grönsaksfond alt 2 buljongtärningar
1 dl hackade färska/frysta örter (persilja, basilika och/eller oregano)
2 dl matlagningsgrädde
250 g mozzarella

Hacka tomater och vitlök och fräs i rapsolja några minuter i kastrullen. Häll i krossade tomater, ajvar relish, tomatpuré, vatten och fond, samt de hackade örterna. Låt koka ca 10 minuter. Dela under tiden mozzarellan i mindre bitar och servera bredvid soppan. När soppan kokat färdigt mixa den med en stavmixer och häll sedan i grädden. Låt koka upp och servera sedan genast. Förutom mozzarellan är det väldigt gott att servera brödkrutonger till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar