onsdag 7 december 2011

Smakportioner

Redan när vår dotter var 4 månader började vi introducera smakportioner i ett mycket långsamt tempo, under samtidig amning. Ett tips är att börja med något som är mjukt, slätt men ändå smakar lite, som morot eller sötpotatis. Vi testade även palsternacka som är lite söt i smaken, men jag tyckte att det var svårt att få den slät.
Morot, ifall  du inte vet hur de ser ut =)

Det är så lätt att göra egna puréer, men jag tycker inte att man behöver utesluta varken det ena eller andra. Om vi ska iväg över några dagar och man inte tillgång till kylskåp är köp-barnmaten ett bra alternativ.

Prova samma puré många dagar i rad, i början blir det kanske bara någon tesked och sedan mer tills smaken har etablerats hos barnet. Efter några dagar kan man lägga till en ny smak och det skadar inte att ha lite av det som barnet är bekant med.

Grönsakspuré
Varlfri grönsak, bra att börja med morot, sötpotatis, blomkål (ca 200 g). Skölj och ansa grönsakerna. Skär bort allt som inte ser fint ut. Dela grönsakerna i mindre bitar. Lägg i en kastrull och häll på vatten så att det precis täcker. Låt koka till grönsakerna har blivit mjuka.
Ta upp grönsakerna och lägg i en mixer, spara spadet för att förbättra konsistensen på purén. Mixa så slätt det bara går. Tillsätt 2 matskedar olja (rapsolja eller annan olja som är neutral i smaken) tillsätt kokvattnet till lagom konsistens.

Vilken konsistens på purén som är lagom kan var lite olika från barn till barn. Köp-barnmaten är oftast rätt så lös i konsistens, men jag föredrar lite mer fast då det blir lättare att mata och inte lika kladdigt.
Sötpotatis har rödbrunt skal och är knalligt orange inuti, jättegod i soppa till både vuxna och barn

Jag är ingen expert på något sätt utan delar endast med mig av min erfarenhet. Dock läser jag mycket om mat till barn och är väldigt intresserad av att testa olika saker och är inte rädd för att göra misstag. Så många puréer jag gjort de senaste månaderna som inte blivit bra har ju bara gjort att jag vet hur man inte ska göra =) Har du frågor om mat till ditt barn bör du kontakta din BVC.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar